یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۰۳

كنكور 95،مقاله مشاوره اي استاد رضايي مقدم،كلاس هاي كنكور 95 موفقيت تضميني،برنامه ريزي مشاوران برتر كانون و گاج

۹۱۱ بازديد

مقاله مشاوره اي استاد ميلاد رضايي مقدم ويژه دانش آموزان و داوطلبان كنكور

 

با عنوان: 

 اختلال و وسواس فكري دانش آموزان

 

 

 (برداشت از اين مقاله ي آموزشي براي تمامي سايت ها آزاد است) 

 

استاد رضايي مقدم مدرس و مشاور كنكور 15سال سابقه آموزشي دارد.او برنامه ريز رتبه هاي برتر كنكور است.استاد رضايي مقدم روانشناس و مدرس كارگاه هاي آموزشي و روانشناسي است.

 

جهت ثبت نام كلاس هاي برنامه ريزي و مشاوره تحصيلي با رويكرد روانشناسي ويژه كنكور95(موفقيت تضميني در رشته هاي تجربي،رياضي،انساني،هنر)

استاد رضايي مقدم با 09392505001 تماس حاصل فرماييد. 

 

مخاطب گرامي سلام

اين مقاله مشاوره اي و روانشناسي را براي طيف دانش آموزان و داوطلبان كنكور

نوشته ام.همواره در كلاس هاي خود  در طي اين چندسال با دانش آموزان زيادي مواجه شده ام كه اختلالات فركري و رفتاري از جمله وسواس فكري،در طول دوران تحصيل در مدرسه و به ويژه در مقطع كنكور با توجه به شرايط پر استرس آزمون كنكور،دچهار اين نوع اختلال مي شوند. در اين مقاله ميخواهم به جوانب و مسائل و نيز علائم اين نوع اختلال رفتاري بپردازم.اميد بر آن دارم تا اين مقاله مورد استقبال اوليا و دانش آموزان گرامي قرار گيرد. 

با تشكر ميلاد رضايي مقدم

(مدرس و مشاور رتبه ساز كنكور و روانشاس)

 

 

ديباچه هاي بر اصطلاح وسواس فكري:


گرچه انواع افكار و رفتارها در اغلب موارد از شخصي به شخص ديگر فرق مي‌كند، بعضي از الگوها مشترك هستند. به عنوان مثال ، مبتلايان به وسواس امكان دارد در وارسي‌هاي مكرر درگير گردند. اين عمل ممكن است به صورت وارسي درها و كليدها جهت كسب اطمينان ، خاموش كردن همه وسايل ، قرار دادن كليدها در مكان خاص و از قبيل آنها باشد. بعضي از مردم ممكن است بصورت افراطي از طريق دست شستن و تميز كردن مكرر از ميكروب‌ها اجتناب نمايند.

بعضي از مردم ممكن است تشريفات رفتاري ويژه‌اي در مورد فعاليت‌هاي روزمره داشته باشند، از قبيل: پوشيدن يا در آوردن لباس به شيوه و نظم خاص ، وارد شدن يا ترك كردن خانه يا اتاق به شيوه‌اي معين ، سعي در تكرار (يا اجتناب از تكرار) يك عمل يا فكر خاصي به تعداد مشخص جهت بدست آوردن خوشبختي و غيره. در بعضي موارد رفتارهاي مرتبط با ساير اختلال‌ها ، از قبيل بي‌اشتهايي عصبي ، پراشتهايي و جنون موكندن (كندن موها ، كندن مژه‌ها) مي‌توانند كيفيت وسواس به خود بگيرند.

خيلي مهم است كه به اين نكته توجه داشته باشيد كه بسياري از مردم بعضي از الگوهاي رفتاري و فكري فوق را در دوره‌اي از زندگي خود تجربه مي‌كنند، بدون اينكه به اختلال وسواس فكري – عملي مبتلا باشند. به عنوان مثال ، وارسي درها جهت ايجاد امنيت بيشتر و يا شستن دست‌ها بعد از مواجه شدن با ميكروب‌ها امري طبيعي است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

علائم و نمود هاي آشكار وسواس فكري:

اشتغال ذهني نسبت به جزئيات، قواعد، فهرستها، سازماندهي يا برنامه ريزي تا اندازه اي كه هدف اصلي فعاليت كم مي شود.

كمال گرايي مانع از تكميل كارها مي شود

شيفتگي شديد به كار و توليد تا اندازه اي كه فعاليتهاي تفريحي و دوستيها ناديده گرفته مي شوند

وظيفه شناسي افراطي، دقيق بودن زياد و انعطاف ناپذيري در مورد مسايل اخلاقي و ارزشي كه با هويت فرهنگي يا مذهبي تبيين نمي شود.

ناتواني در دور انداختن اشياء كهنه و بي ارزش حتي هنگاميكه هيچ ارزش عاطفي نداشته باشند.

 

تشريح اختلالات فكري در قالب وسواس هاي عملي و ذهني:

جداسازي وسواس فكري-عملي از افسردگي اساسي و اضطراب فراگير بسيار مهم تلقي مي‌شود و يافتن راه‌حل‌هاي درماني‌ مناسب با آن از اهميتي ويژه برخوردار است.مهم‌ترين علايم تشخيص اين بيماري عبارتند از:افكار،تكانه‌ه يا تصاوير ذهني بيهوده و مزاحم،رفتارها و يا اعمال ذهني تكراري كه با هدف جلوگيري و يا كاهش ناراحتي طرح‌ريزي مي‌شوند.در اين پژوهش آزمودني‌هاي مبتلا به وسواس فكري-عملي مه يوه‌هاي شناختي-رفتاري و شناختي-رفتاري توأم با درمان‌ دارويي مورد مطالعه و درمان قرار گرفتند.نتايج نشان مي‌دهند كه روش پيشين بسيار مؤثرتر از روش اخير است.

 

شيوه هاي درماني وسواس فكري و عملي:

1. غرقه‏سازي؛ بدين صورت كه فرد مبتلا به آن، با اختيار خود آن قدر خود را در معرض همان موضوعي كه از آن رنج ميبرد قرار دهد تا از آن فكر خسته و متنفّر شود. بنابراين هر روز، زماني را به فكر كردن درباره موضوع وسواس فكري خود اختصاص دهيد و آن چنان و آن قدر درباره آن فكر كنيد كه از آن متنفّر شويد. در نتيجه هرگاه بدون اختيار هم ذهنتان به آن معطوف شد و خواستيد از روي اجبار تكرار كنيد، اراده و اختيارتان در دور كردن آن فكر و اجتناب از آن، چيره و حاكم شود.

2. هرگاه ذهنتان بدون اختيار مشغول همان اوهام و افكار بيهوده وسواسي شد، مشت خود را محكم روي زميني بكوبيد با گفتن ذكر لا حول و لا قوة الا بالله العلي العظيم از جاي خود بلند شده، تغيير حالت دهيد تا بدينوسيله از آن فكر تكراري و وسواس رهايي يابيد.

3. كش نازكي را دور مچ دست خود بنديد. هرگاه افكار وسواس به سراغ شما آمد، با كشيدن كش و رها كردن آن روي دستتان و ايجاد درد مختصري روي مچ خود، از آن فكر رهايي خواهيد يافت.

4. با خودتان عهد ببنديد و برنامه‏ريزي كنيد كه زمان فكر كردن درباره موضوع وسواس، ساعت خاصي باشد (مثلاً 5/4 تا 5 بعدازظهر) و در طول روز هرگاه اوهام و افكار وارد ذهنتان شد، به خودتان بگوييد زمان فكر كردن فلان ساعت مقرر است و در زمان مقرّر نيز مدتي رابه فكر كردن درباره آن موضوع اختصاص دهيد و ذهنتان را به آن مشغول سازيد تا اين كه در طول روز و به طور پراكنده، ذهنتان مشغول آن نباشد. ضمنا آن زمان اختصاصي را به تدريج در طي (مثلاً 30 روز) روزي يك دقيقه كم كنيد تا به صفر برسد.

5. هر روز به خود تلقين كنيد كه «من قادرم افكار وسواسي‌ام را كنار بگذارم»؛ زيرا تلقين يكي از راه‏هاي مبارزه با افكار منفي است و وسواس فكري نيز چيزي جز يك فكر منفي مزاحم نيست.

براي درمان وسواس فكري نياز به صبر و حوصله و پشتكار در به اجرا درآوردن راه‏هاي فوق است تا اين كه به تدريج از آن افكار رهايي يابيد و ممارست و تمرين تحت نظارت يك مشاور روانشناس كمك شاياني به شما خواهد نمود.

 

 

كلاس هاي استاد رضايي مقدم ، مشاور رتبه ساز كنكور

(ويژه قبولي تضميني كنكور 95)

كلاس هاي آموزشي و مشاوره اي استاد ميلاد رضايي مقدم ويژه برنامه سازي و برنامه ريزي تحصيليكنكور 95 رشته هاي رياضي،تجربي،انساني،هنر با رويكرد آموزش به روش يادگيري نوين(PQ4R) و رويكرد منحصر به فرد روانشناسي كنكوري ها

در حال ثبت نام مي باشد.

كنكوري هاي 95 ميتوانيد با اين كلاس ها رتبه سازي و يادگيري خود را با آرامش و تضمين موفقيت پيش بگيريد.(موفقيت تضميني و قبولي در رشته هاي:پزشكي،دندان پزشكي،داروسازي،مهندسي عمرام،مهندسي مكانيك،مهندسي برق،روانشناسي،حقوق،هنر ويژه كنكور 95)

 

جهت كسب اطلاعات بيشتر از طرح جامع برنامه ريزي و مشاوره تحصيلي كامل كنكور 95 (برنامه ريزي و ارائه كامل ترين خدمت به ويژه براي دانش آموزان شهرها و شهرستان ها)

با شماره تماس آموزشگاه باراد 09392505001 تماس حاصل فرماييد.

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.