یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۰۳

مقاله انتقادي استاد رضايي مقدم با عنوان انتخاب مشاور تحصيلي

۸۸۱ بازديد

برداشت از اين مقاله براي تمامي سايت ها آزاد است.

چه بسا اطلاع رساني سايت ها كمك بسياري به جامعه آموزش كشور خواهد نمود.

به نام خداوند مهربان

 

سلام به دانش آموزان،سلام به والدين گرامي،سلام به همكارانم در سراسر كشور.

اين بار انتقادي ترين مقاله خود را به طور صريح در جهت رفع ابهامات و نگراني هاي دانش آموزان محترم سراسر كشور خواهم نوشت.

عنوان مقاله را چالش هاي راه كنكور براي خانواده ها و دانش آموزان  انتخاب كرده ام.

در بازار آموزش كشور وقتي پيرامون موضوع كنكور و متاب و جزوه و كلاس و مشاوره و... جستجو ميكنيم،جمعي اشخاص حقيقي و حقوقي را مشاهده ميكنيم كه هريك خبري براي كنكوري ها و خدماتي نيز دارند.

بطور مثال اخيرا با  وب هايي با عناوين مشاوره اي رو به رو هستيم كه تبليغات خود را با عنوان برنامه ريزي و مشاوره كنكور ارائه مي دهند.خب طبيعت فعاليت آنها اين است.و ابهامي در اين امر نيست.اما بعضا اشخاصي را شخصا با انها مواجه شده ام كه اين افراد در شهرستان سكونت و زندگي را مي گذرانند و ميخواهند به اسم مشاوره به دانش اموزان سراسر كشور برنامه هايي ارائه دهند.اما به دروغ محض و در كمال اعتماد به نفس و گستاخي مدعي ميشوند كه در تهران دفتر مشاوره دارند.اما زمانيكه آدرس محل كار ايشان را مي پرسيد به عناوين مختلف به شما دروغ مي گويند و از پذيرش دانش آموز معذورند.

حتي در تهران هم با مشاور نما هاي جواني مواجه شده ام كه مدعي هستند كه امور فعاليت آنها در تهران است اما هيچ گاه اين امر صادق نيست.

مشاوراني رنگارنگ از ادعاي شهريه هايي با مبالغ 12000000ميليون تومان هزينه و بيشتر تا ادعاي مبالغ ناچيز 500000هزار تومان و كمتر.!!!

كمي درنگ كنيم. آيا ميزان هزينه ها و شهريه ها بر معيار درسي تنظيم مي شوند؟!

برخي مدعي هستند كه 300 نفر دانش آموز خصوصي دارند(اين امر را با فعاليت برخي همكاران محترم كه كارگاه هاي گروهي و مشاوره هاي گروهي دارند اشتباه برداشت نكنيد.تاكيد بر دانش آموزن خصوصي به تعداد300 نفر و بيشتر دارند)اما آيا با موازين عقلي درست به نظر مي رشد كه شخصي بتواند 300 نفر را كنترل كند و خدمات مشاوره ارائه نمايد؟!!

 

اساسا تا كجا پيش رفته ايم كه اينگونه تعدادي مشاور نما موجب مي شوند تا اوليا و دانش آموزان از گرفتن خدمات آموزشي و مشاوره اي دلسرد شده و يا بعضا دچار سردرگمي شوند.و اين عامل منفي خود باعث عدم اعتماد اوليا و دانش آموزان به تعدادي از همكاران پاك دست و شريف من مي شود.

 

به ويژه دانش آموزان عزيزمان در شهرستان ها فريب تبليغاتي اين عده از مشاور نما ها را ميخورند و پس از گذراندن مدتي همكاري با آنها به دليل عدم موفقيت و ناكارآمد بودن خدمات با ايشان قطع همكاري ميكنند.

چگونه بايد برخي شرافت و وجدان خود را رها كنند و به دليل سود مالي با سرنوشت دانش آموزان

پراميدمان در سراسر كشور بازي كنند؟؟!!

 

برخي از اين مشاور نماها استدلال هندوانه به شرط چاقو دارند!(يعني اينكه ميگويند پرداخت هزينه پس از قبولي دانش آموز!!!).چطور يك مشاور در طي يكسال به طور عام المنفعه و بدون چشم داشت با دانش آموز همكاري كند و به عنوان پرداخت هزينه پس از قبولي منتظر بماند تا نتيجه ها در مرداد سال آينده اعلام شود؟؟؟اگر دانش آموزي بر سر جلسه كنكور دچار استرس شد و نتوانست به خوبي پاسخگو باشد و در نتيجه قبولي حاصل نشود،تكليف حق الزحمه مشاور چه مي شود؟؟؟

اگر دانش آموزي قبول شود و بعد از قبولي بر تعهدات خود پابرجا نماند،تكليف حق الزحمه مشاور چه مي شود؟؟؟تا چند ماه بايد براي مطالبه وجه خود دوندگي قضايي كند؟آيا نتيجه اي هم در پي دارد؟

اما گستره پرداخت هزينه پس از قبولي در مورد واژه قبولي تا چه اندازه است؟؟؟

در طي چند سال اخير با توجه به شرايط كنكور كه همه قبول خواهد شد.و مسئولين هم مكررا گفته اند كه قبولي براي همه ي كنكوري هاي ميسر است.اما در چه رشته اي؟كدام شهر؟با چه رتبه اي؟

 

بارها مواجه شده ام با مواردي كه مشاور تحصيلي خود به دليل ارتباط هاي نادرست با دانش آموزان(به طور اخص دختران) و ورود به حريم و فضاي خصوصي آنها،عامل عدم موفقيت دانش آموز و درگيري هاي عاطفي و رواني آنها مي شوند.صراحتا و بدون تعارف دانش آموز را اغفال مي كنند.اما دانش آموز به دليل حيا و عفتي كه دارد شرم دارد تا اين مسائل را به والدين خود بگويد و غالبا سكوت ميكند.

اين مسائل ضد اخلاقي را از ارتباط هاي وايبر ، واتس اپ،و... كه مشاور نما ها با دانش آموزان برقرار مي كنند به راحتي ميتوان دريافت كرد.

برخي از اين مشاورنما ها وب هايي تاسيس ميكنند و در قسمت پرسش و پاسخ مشاوره اي،خودشان از خودشان سوال ميپرسند به اسم دانش آموز و خودشان هم به اسم مشاور پاسخ مي دهند.تا اينگونه وانمود كنند كه مشاور معتبري هستند و دانش آموزان را فريب مي دهند.

اين ها گوشه اي از فعاليت هاي تخريبي بود كه برخي مشاور نما ها در كشور پياده كرده اند.

لذا بايد اشاره كنم كه برخي به اسم برنامه و مشاوره خصوصي يك برنامه كپي شده همكاران را كه بعضا در صدا و سيما بطور رايگان در خدمت دانش آموزان گذاشته اند به دانش آموزان مي فروشند.و اين خود غير قانوني است.

 

موفق و پيروز باشيد.

ميلاد رضايي مقدم (روانشناس و مشاور) 1394/4/3

 

دانش آموزان و اولياي عزيز در سراسر كشور.به تمامي آنچه در اين مقاله تحرير كرده ام 

اندكي درنگ كنيد.تا بتوانيد سره از ناسره را تشخيص دهيد.

 

با آرزوي توفيق براي آن دسته  از همكاران شريف و پاك دست كشور به ويژه جمع همكاران برجسته و باسابقه من در تهران 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.